Sejladsreglement for
skibslaget Freja Byrding.
Sejladsområde:
Omfatter sejlads fra øst for en linie fra Lindenæs over Helgoland til
Cuxhafen, og syd for 58 grader n. br. i Østersøen, samt syd for linien fra
Skagen Fyr til Gøteborg i Kattegat.
Generel
bemanding: Minimum fem, max 20, hvoraf en er godkendt skipper.
Alle skal være skibslagsmedlemmer. Al sejlads kræver fem
erfarne medlemmer - dog er fire erfarne nok under korte træningsture i godt
vejr (under 6 m/s) fra Hejlsminde. Erfarne medlemmer fra andre råsejlsbåde
kan indgå som menig besætning.
Skippere:
Indstilles, jævnfør vedtægterne, af eksisterende skippere og godkendes af
bestyrelsen. Skal have søportens duelighedsbevis (praktisk prøve aflagt i
Freja). Har sammen med mandskabet ansvaret for,
at skibet kommer frem til aftalt sted. Har ansvaret for at logbogen føres
på behørig vis. Skal, sammen med besætningen, sørge for, at skib,
navigations- og sikkerhedsudstyr er i orden inden afsejling.
Materielle
skader: Skibslaget, eller skibslagets forsikring, dækker alle
skader, opstået under brug af Freja. Undtaget herfra er skader opstået som
følge af grov uagtsomhed eller beruselse.
Personskader:
Personskader opstået under arbejde på/sejlads med Freja
er Ikke dækket af skibslagets
forsikringer. Medlemmerne tegner selv relevante forsikringer.
Sejlads:
Sommertogter skal godkendes af bestyrelsen. Øvrige sejladser skal meddeles
til, og godkendes af bestyrelsesformanden og/eller sikkerhedsrepræsentanten,
mindst en dag i forvejen.
Kontaktperson:
Person i land, som modtager besked fra skibet mindst en gang i døgnet. Har
mandskabsliste, som løbende a'jourføres.
Sejlplan:
Forventet sejlads meddeles til kontaktpersonen.
Slæb:
Under slæb skal slæbetrossen kunne optage alle forekommende ryk - brug
helst egen slæbetrosse (flettet af tre btyankertove). Hav altid et dæk i
nogle meter tov klar som "nødbremse". Freja forbliver bemandet
under slæb (undtaget kan være ”transportslæb” med egen sllæbebåd)
og mandskab holdes så vidt muligt agten for masten (overflødiggør
styring). For at aflaste forskot m.v. fastgøres slæbetrossen i en hanefod
(to stykker lige lange tove, som fastgøres om mastefoden og samles nogle
meter foran stævnen). Hanefodens "ben" holdes ind til pullerterne
med et par tovløkker. Slæbehastigheden
afpasses efter forholdene - max. fem knob. Der må ikke slæbes på siden,
undtagen i lukket havneområde uden risiko for store hækbølger.
Dispensation:
Al anmodning om dispensation fra ovenstående skal forelægges bestyrelsen.
Dog kan formanden og/eller sikkerhedsrepræsentanten dispensere fra reglen
om "meddelelse mindst en dag før afsejlingstidspunktet."
Uddybende
om sejladsreglementet - påbud og råd.
Inden
fortøjningerne slippes: Radiokassen SKAL med på ALLE ture og
VHF'en SKAL være tilsluttet.
Undtaget er træningsture fra Hejlsminde, hvor GPSnavigator og
mobiltelefoner er nok. Riggen må ikke stå og slaske, og masten SKAL
stå ret op og ned. (Hælder den frem, bliver det svært/umuligt at
styre tættere til vinden. Hælder den bagud, bliver det svært/umuligt at
styre væk fra vinden). Roret kan IKKE kompensere for forkert rigstilling.
Nye medlemmer skal have en kort gennemgang af skibets
funktioner og sikkerhedsudstyr.
Aflevering af skib og grej:
Inden skibet forlades efter endt sejlads tjekkes om alt er på rette plads,
på rette måde (tovværket ikke ligger og flyder, råen sat fast, sejlet og
flåden dækket af o.s.v.). Kasser bør kigges igennem inden man forlader
nausten (madvarer!). Har fællesteltet været med, skal det tørres ret
hurtigt for at undgå fugtskader og derefter sættes i Naustens opholdsrum,
hvor der er ”solventilation”.
Ovenstående
tager ikke ret mange minutter og gør det til en fornøjelse at være næste
bruger af skib og grej.
Navigation:
Bortset fra korte ture ud på Lillebælt, SKAL
der føres logbog, og skibets position bør sættes ned på kortet hver time, også når der sejles efter
GPS-navigator – rutiner mrd ”håndnavigation” vedligeholdes og kan
blive nyttige, hvis elektronikken svigter. Militæret har ophævet "sløringen"
af GPS-signalerne, hvilket betyder, at de udlæste data nu er helt nøjagtige
- ofte mere præcise end kortets data, så tag den sunde fornuft med!
Natsejlads bør man holde sig fra, medmindre man kan finde
rundt, selv om fyret er slukket, GPS-navigatoren svigter og/eller disen lægger
sig. Generelt bliver dser færre og færre sømærker med lys.
Sætning
af sejl: Traditionelt sættes Frejas sejl "fra top" - man
hiver råen helt op, trækker i "hurralinen", hvorefter sejlet
falder frit. Det ser godt ud, men er hårdt ved grejet.
I hårdt vejr SKAL sejlet
sættes "fra bund" og med vinden agter ind - man hiver råen lidt
op, drejer den fri af riggen, firer den ned igen, hiver
"hurralinen" og haler derefter råen op med løst sejl. På denne
måde undgår man, at forgasterne får slået hovederne i stykker af vildt
piskende sejl/tovværk - som sidegevinst skåner man grejet.
Nedtagning
af sejl: Når sejlet bjerges, SKAL
råen ALTID trækkes rundt, så
den kommer ned på læsiden af masten - sejlet blæser væk fra masten. Gør
man det modsat - lader råen gå ned på vindsiden af masten - vil sejlet
blive presset ind mod masten og derved forhindre/besværliggøre
nedtagningen.
Forkert bjærgning af sejl kan meget hurtigt afstedkomme
livstruende situationer, både for os selv og andre.
Standardiseret
ordregivning under stagvending: For at få folk på
plads til den forestående manøvre råbes: "Klar vende!"
eller "Klar ved sejlet!" Ved vendingens påbegyndelse råbes:
"Vi vender!" Når skibet er så langt rundt, at der er bak i
trekanten mellem bugline og rå, råbes: "Slip halsen!" Når man
er langt nok rundt til at kunne sejle på den ny kurs, råbes: "Slip
buglinen - sejlet rundt!" Det er et udtalt ønske, at alle bruger de
samme ord, i samme rækkefølge -og at der RÅBES!
Optimal
stagvending: Er man kommet i en situation, hvor der kun er plads til èt
forsøg på vending, er følgende metode sikrest: Så snart vendingen påbegyndes,
sendes alt disponibelt mandskab helt op for, hvilket får agterenden til at
dreje væk fra vinden. Når skibet ligger med stævnen i vinden, og der er
kommet "bak" i den lille trekant imellem bugline og rå, sendes
folk ned agter, hvorefter stævnen drejer væk fra vinden. Nu er man rundt,
og folk kan gå på plads.
Kommer skibet ikke rundt ved ovennævnte manøvre, skal
sejlet ned og ankeret ud. Man kan nu vende skuden ved hjælp af ankertovet,
gøre klar og sejle videre på ny halse. Ankeret kan "lynophales"
ved hjælp af den monterede ophalerline, der er fastgjort i ankerets
forreste del.
Stagvending bør undgås i virkelig hårdt vejr, da
risikoen for righaveri/kæntring er stor.
Ligge
bak: Laver man en stagvending uden at ændre på hals og skøde,
vil skibet fortsætte rundt og helt selv finde ud af at "ligge
bak" (eller underdrejet), og derefter kun drive ganske småt med
vinden. Man sejler igen ved at dreje råen 180 grader, sætte halsen og hive
hjem på skødet. Udramatisk og behageligt.
Kovendinger:
Udføres i hårdt vejr, og hvor pladsen tillader det. Der SKAL bruges bugskøde under en kovending - en line bundet i til
lejligheden er nok. Uden bugskøde kan det blive svært/umuligt at få
skibet til at dreje væk fra vinden i gen (sejlets trykcenter kommer for
langt frem).
Rakke:
Rakken er forneden fastgjort i skødehullerne og SKAL ALTID være tot. Rakken virker både som bagstag og vant - uden
rakke vil man bl.a. risikere mastehaveri i dårligt vejr, når der sejles
med rebet sejl.
Signat:
Talje med lang krog i den ene ende og kort krog i den anden. Bruges
hovedsagelig under rebning. Den lange krog hugges i øjet over rebepunktet,
den korte hugges i halsen på kofilnaglen, hvorefter man kan rebe uden
samtidig at skulle holde sejlet.
Rebning:
Når der rebes, (sejlet gøres mindre) SKAL
hjørnerne (hals og skøde) tages først. Råen sænkes imens man reber
halsen. (De tynde rebesnore i mellem hals og skøde må ikke bindes, før skødehjørnet
også er rebet, da man ellers før eller siden vil få sejlet flået i
stykker af et vindpust - sejlet
ikke er forstærket omkring de små rebesnore).
Lad være med at "gå i vinden" for at mindske
sejlpresset under rebning - risikoen for at få et hårdt og pludseligt
vindstød på den gale side af sejlet er alt for stor, og riggen overbord
eller kæntring er en næsten sikker konsekvens. Fald i stedet af og brug
altid signatet.
I stedet for at hænge ud over læ side for at binde
sejlets bagerste halvdel op, når ”hjørnerne” er taget, kan det
anbefales at nøjes med forreste del (som er inde i skibet) og vente med
bagerste del til efter næste vending.
Når der rebes ud igen, (sejlet gøres større) SKAL
de små rebesnore løsnes, inden man løsner hjørnerne. Sejlet kan KUN
tåle store belastninger i ligtovet - det kraftige reb, der er syet på
kanten hele vejen rundt.
Råsejl:
Et råsejl er på mange måder behageligt at være sammen med. Det har kun
èn stor ulempe: Det kan ikke (som moderne rigtyper) stilles "i
frigear" om sin forkant. Det betyder, at så længe sejlet er oppe, og
der er vind, vil det trække. Konsekvensen er, at kommer skibet af den ene
eller anden grund ud af kontrol, SKAL
SEJLET ØJEBLIKKELIG NED og helst inde i skibet, så rå og sejl ikke
fanger vand eller faste forhindringer - alt andet er hasardspil med skib og
besætning som indsats.
Ankring:
Freja er udstyret med et CQR-anker og et Bruce-anker, som vil kunne holde
skibet i næsten alle situationer. Kun i ålegræs har i hvert fald CQR
problemer.
Skal Freja overnatte for anker, SKAL man sikre sig: At vanddybden 360 grader rundt i hele
ankergrejets længde er stor nok til, at skibet ikke kan ramme bunden,
ligegyldigt hvor store bølgerne bliver (med 4 meter vand og 30 meter tov +
kæde går det næppe helt galt). Normalt holdes der ankervagt. Er
ankerforholdene tvivlsomme, kan man enten lade en sejldygtig besætning sove
ombord, eller sejle i havn
Der er monteret mindst tyve meter line med kugle til baglæns
ophaling af ankeret. Det betyder i praksis, at anker m. tilbehør mistet på
under femten meter vand normalt erstattes af brugeren.
"Mand
over bord." Det er næsten umuligt at falde ud af Freja, men det kan
ske. Ud over at bjærge den/det tabte, giver en "mand over bord"
manøvre rigtig god træning i at håndtere skibet. Manøvren bør være
fast rutine - og det bliver den kun hvis man øver ofte!
Med de seks ekstra årer, vil det oftest være hurtigst at
tage sejlet ned og ro hen til den overbordfaldne.
Slæb:
Vær opmærksom på, at den maximale slæbehastighed på fem knob gælder i
rimeligt vejr. Slæbes man imod dårligt vejr, må hastigheden sænkes - også
selv om tilstrækkelig kraftige slæbere sagtens vil kunne holde fem knob
ret imod kuling.
Redningsflåde:
Inden sejlads påbegyndes løsnes flåden i stativet. Gjorden midt på flådem,
der holder den fast i stativet, hægtes af i den ene side. Intet andet røres.
Her efter ligger flåden løst i stativet og kan frit flyde op ved forlis.
Efter sejlads hægtes gjorden på i gen.
Redningsveste:
Der SKAL i henhold til gældende
lov være godkendte redningsveste i rette størrelse til alle ombord. Brug
er ikke lovbefalet, men fornuftigt. Folkene på fordækket f.eks. løber en
reel risiko for at blive løftet ud over siden, hvis det smutter med at sætte
halsen.
Generelt:
Ovenstående er baseret på de fysiske love, der gælder for et skib som
Freja, samt på skibets
oplevelser i de nitten første år på vandet - og udbygges om behov skulle
opstå.
I stille vejr kan noget håndtering godt gøres anderledes
end beskrevet ovenfor – men lad være.
Vi sejler simpelthen for få timer til at have flere rutiner for den samme
ting.
Freja er en tung dame på op til seks tons, har et
betragteligt vindfang, og
selv om vi har suppleret de ”originale” fem åerehuller med seks årergatler,
er skuden stort set umulig at ro, så snart vinden frisker en smule.
Man skal hele tiden have i baghovedet, at man ikke skal rode sig ind i
noget, som man ikke kan sejle sig ud af.
Indtil der rebes, kan man regne med at kunne holde 60
grader mod vinden. I praksis betyder det en maksimal hastighed mod vinden på
2,5 mil (+/-strøm). Når sidste reb er taget, skal man være tilfreds med
at kunne holde sig der, hvor man er.
Hvis reglementet m.v. efterleves og suppleres med følgende,
kan det ikke gå helt galt: Kend din styrke og din begrænsning og stå åbent
ved begge dele! Selv om "åben begrænsnings-erkendelse" i første
omgang kan gi' en rigtig mandig m/k ridser i lakken, vil det på lidt længere
sigt gøre samme både stærkere og smukkere!
Ikrafttrædelse:
Ovenstående gælder fra juni 2019 og indtil nyt reglement
udsendes.
Gert
M. Rasmussen